28.8.2023

Koskisen investoi ohutvanerituotantoon Hirvensalmella – uusi ohutvaneripuristin parantaa tuottavuutta ja mahdollistaa uusiutuvan energian käytön

Koskisen Oyj lehdistötiedote, 28.8.2023, kello 9.00

Puutuoteyhtiö Koskisen investoi Hirvensalmella sijaitsevassa ohutvanerin tuotantoyksikössä uuteen ohutvaneripuristimeen. Korvausinvestointi lisää ohutvanerin puristuskapasiteettia noin neljänneksellä, mahdollistaa tuotetarjooman lisäämisen sekä parantaa tuotteiden laatutasoa.

”Uuden puristininvestoinnin myötä tuotannon tuottavuus paranee merkittävästi, koska samalla pystymme järkeistämään koko tuotantoprosessia ja sen eri työvaiheita. Puristininvestointi parantaa myös tuotannon energiatehokkuutta ja mahdollistaa uusiutuvan energian käytön”, sanoo yksikön päällikkö Miikka Lehtinen.

Uuden puristimen asennus on parhaillaan käynnissä ja se otetaan tuotannolliseen käyttöön elo-syyskuun vaihteessa. Puristininvestoinnin ohella Hirvensalmella on toteutettu useita pieninvestointeja energiatehokkuuden parantamiseksi ja uusiutuvan energian käytön lisäämiseksi.

”Biovoimalaitokselta on vedetty tuotantoon uusi höyrylinja, jolloin voimme lisätä oman biovoimalaitoksen tuottaman lämpöenergian käyttöä. Myös ilmalämpöpumppujen määrää eri tiloissa on lisätty. Näillä toimenpiteillä säästämme ajankohdasta riippuen 25–50 prosenttia ostettavasta sähköenergiasta. Sähköä tarvitaan enää tuotantokoneiden käyttösähköön, valaistukseen ja muuhun taloussähköön esimerkiksi toimistotiloissa”, kertoo Lehtinen.

Hirvensalmen tuotantoyksikössä valmistetaan korkealaatuista ohutviiluvaneria ja koivuviilua, joiden yleisimpiä käyttökohteita ovat erilaiset design-tuotteet kuten valaisimet, korut ja pienoismallit sekä erilaiset askartelutuotteet. Ohutviiluvaneria ja koivuviilua käytettään monipuolisesti myös huonekaluteollisuudessa sekä esimerkiksi pienlentokoneiden valmistamisessa.