13.6.2023

Koskisen investoi uusiutuvaan energiaan – 3 670 aurinkopaneelia tuottavat sähköä koivuvaneri- ja lastulevytehtaille

Koskisen Oyj lehdistötiedote, 13.6.2023, kello 10.00

Puutuoteyhtiö Koskisen investoi 1,6 miljoonaa euroa aurinkovoimalaan Järvelässä. Konsernin vihreää siirtymää tukevassa investoinnissa 3 670 aurinkopaneelia tuottavat sähköä Tehdastien teollisuusalueella sijaitseville vaneri- ja lastulevytehtaille.

”Investoimalla aurinkopaneeleihin kasvatamme uusiutuvan energian osuutta myös käyttämämme sähkön osalta. Konsernin tarvitsema lämpöenergia tuotettiin vuonna 2022 jo noin 96 prosenttisesti bioenergialla, jonka polttoaine tulee suurelta osalta tuotantomme sivuvirroista, kuten kuorihakkeesta ja sahanpurusta”, sanoo Koskisen toimitusjohtaja Jukka Pahta.

Koskisen valmistamien puutuotteiden merkittävimpiä päästölähteitä ovat liimat ja pinnoitteet, kuljetukset sekä tuotannossa käytettävä sähkö. Pahtan mukaan Koskisen tavoitteena on systemaattisesti lisätä uusiutuvan energian käyttöä, ja sitä kautta kasvattaa konsernin hiilikädenjälkeä. Vuonna 2022 Koskisen hiilikädenjälki on 2,9 kertainen hiilijalanjälkeen verrattuna.

”Auringon paistaessa pilvettömältä taivaalta, paneelit voivat arkipäivinä hetkellisesti tuottaa 30 prosenttia koko tehdasalueen eli koivuvaneri- ja lastulevytuotannon sähköstä. Viikonloppuisin vastaava osuus on jopa 65 prosenttia. Vuositasolla aurinkosähkön keskimääräinen osuus on noin 4 prosenttia. Uskomme vahvasti, että kysyntä kestävästi valmistetuille pitkään hiiltä sitoville tuotteilla jatkaa kasvuaan”, Pahta toteaa.

Aurinkovoimalan rakennustyöt alkavat kesällä 2023 ja voimala on tavoitteena ottaa käyttöön loppuvuodesta 2023. Täysimääräiseen sähköntuotantoon aurinkovoimala pääsee vuoden 2024 aikana. Hanke on saanut Business Finlandin energiatukea, jonka tavoitteena on edistää uusiutuvan energian käyttöä ja lisätä energiatehokkuutta.

Valmistuttuaan aurinkovoimala vähentää konsernin hiilidioksidipäästöjä noin 219 tCO2e. Vuonna 2022 Koskisen suorat ja energiaepäsuorat päästöt (Scope 1 & 2) olivat 20 022 (2021: 20 054) tCO2e.