Lovi loksauttaa puiset palat paikoilleen

Ensinäkemältä voi olla vaikea uskoa, miten jollain välähtääkin niin mainiosti. Ensin on litteä paketti, pala vaneria, josta irroitetaan tarkasti muotoillut palat. Nämä liitetään ohjeen mukaan toisiinsa ja kohta on kädessä merten meduusa, Muumimamma tai joulupallo suomalaisesta koivusta. 

Yksinkertaisen, mutta samalla nerokkaan idean taustalla on Lovi ja ennen kaikkea Lovin sydän, teollinen muotoilija Anne Paso, joka sai idean korvata muoviset joulupallot puisilla vuosituhannen alussa. Idean siivittämänä syntyi koottava joulupallo.

“Minua häiritsivät jo tuolloin monet muoviin liitetyt ongelmat, joista onneksi nykyään ollaan entistä enemmän tietoisia”, Paso sanoo. 

Lovi yhdistää käytännön, taiteen ja tunteen

Ensimmäinen Lovi-tuote syntyi, kun Anne Paso kehitti nykyisin patentoidun liitoksen, jonka avulla puiset palat yhdistyvät toisiinsa helposti ja pitävästi. Uutuustuotteen kanssa Paso suuntasi suoraan syvään päähän testaamaan tuotteen menekkiä ja ideaansa joulumarkkinoille. Tuotteet menivät hetkessä kuin kuumille kiville ja Paso saikin tehdä seuraavaa päivää varten uusia tuotteita koko yön. 

Joulumarkkinoilla esitellyt puiset joulupallot ovat vuosien myötä saaneet seurakseen ison joukon muita muotoja ja hahmoja – ja Lovin asiakkaat jatkuvasti lisää oivaltamisen iloa ja käsillä tekemisen riemua. Tuotteista saatava mielihyvä kertautuu moneen otteeseen, ensin kasausvaiheessa, sitten vuosi vuodelta valmiin tuotteen mukana.

“Olemme  ylpeitä siitä, mitä ollaan tehty niin konseptin kuin lopputuotteiden osalta. Uskalsimme mennä heti eteenpäin raakileiden kanssa”, Anne Paso sanoo.  

Perheyrityksessä ekologisuus ja laatu ovat arvossaan

Anne Pason rinnalla työskentelee hänen Mikko-puolisonsa, joka on perheyrityksen toinen omistaja ja toimitusjohtaja. Mikko Pason vastuulla on yrityksen numerot, mutta hänkin irtautuu tarvittaessa käytännön tehtäviin tehtaan puolelle. 

Lovin arvoissa näkyy vahvasti ekologisuus. Pasot kokevat tärkeäksi osallistua esimerkiksi merten muoviongelman ratkaisemiseen välttämällä tarpeetonta muovin käyttöä. Siksi Lovin kuluttajapakkaukset ovat olleet muovittomia vuodesta 2017 alkaen. Lovi lahjoittaa myös osan tuloistaan metsityshankkeisiin maailman kuivuus-, eroosio- ja tulva-alueilla. Vuodesta 2009 yritys on osallistunut 115 000 puun istutukseen.  Värilliset tuotteet värjätään käsin yrityksen omalla salaisella ja ympäristöystävällisellä menetelmällä

Ekologisuus on myös yksi syy, miksi Lovi käyttää tuotteisiinsa vain kotimaista koivua aina yhdestä kahteentoista millin paksuisena ohutviiluvanerina. Lovi luottaa tuotteissaan Koskiselta saatavaan ohutviiluvaneriin, sillä Koskiselta he saavat yksityiskohtaisen tuotteensa edellyttämää laatua. 

Lovin tuotteet ovat todella yksityiskohtaisia ja niitä tarkastellaan varsinkin kasausvaiheessa erittäin läheltä, niin tunto- kuin näköaistein puun tuoksun säestämänä. Lovi-tuotteen kasaaminen on elämys eikä se anna tilaa materiaalivirheille. Materiaaliin liittyviä reklamaatioita Pasot kertovatkin joutuvansa käsittelemään hyvin harvoin. Tyypillisin reklamaatio liittyy kolmannen osapuolen toimiin, kuten kuljetusvaurioihin.

“Laadun lisäksi yhteistyöhömme vaikuttavat henkilökohtaiset suhteet. Meistä on pidetty hyvää huolta. Myyjämme Raimo Kämppi käy tapaamassa meitä säännöllisesti ja asiat menevät aina eteenpäin”, Mikko Paso kertoo.  “Nimenomaan hyvän keskusteluyhteyden ansiosta ollaan pystytty yhdessä ratkomaan asioita.” 

Materiaalivalintaan vaikuttaa vahvasti myös FSC-sertifiointi, jonka Lovi on ottanut tuotteisiinsa. 

“Olemme iloisia, että Koskisen on lähtenyt sertifiointiin mukaan. Pohjoisen metsissä on enemmän puuta kuin ikinä, mutta monimuotoisuudesta on pidettävä yhdessä huolta”, Anne Paso lisää.

Lovi matkaa ilahduttamaan ympäri maailman

Yksinkertaisen pakkauksen ansiosta tuote on vaivatonta lähettää niin kotimaahan kuin minne tahansa maailmassa. Perheyrityksen vanhin ja suurin asiakas on Japanissa, jonka markkina tuo jopa neljänneksen liikevaihdosta.  90 % Lovin tuotteista menee ulkomaille maahantuonnin ja suorien jälleenmyyjien kautta, mutta kuluttajakauppa on herännyt erityisesti koronan aikaan.

“Lähes kaikki Länsi-Europaan maat ovat meille isoja asiakkaita, kärjessä erityisesti Ranska ja Saksa”, Mikko Paso listaa. “Museot ja museokaupat ovat meille myös todella tärkeä asiakas ja tuotteitamme on monissa maailman merkittävissä museoissa.”

Ei ole vaikea uskoa, että Lovi-tuotteet ovat todella suosittuja lahjoja, käsillä tekemisen elämys ilahduttaa. 

“Aivomme tarvitsevat käsillä tekemistä”, Anne Paso muistuttaa.