Koivu löytää kodin maailmalta

Suomalaisten metsänomistajien koivuista valmistetaan vaneria, joka voi tulla vastaan vaikkapa saksalaisella autobahnalla. Ylivoimaisten kestävyysominaisuuksiensa ansiosta yhä useampi uusi eurooppalainen pakettiauto saa suojakseen Koskisen Kore-vanerisisustuksen.

Kore Van Lining sisustus

Koskisen Kore-brändi on keskittynyt pakettiautoihin asennettavien vaneristen lattia- ja seinäpintojen sekä kattojen ja pyöräkoteloiden valmistukseen. Pienen kotimaanyksikön lisäksi Korella on Puolassa lähellä Saksan rajaa tehdas, josta neljän CNC-koneen avulla työstetyt sisustusvanerit toimitetaan autoja varusteleville PDI-toimijoille ja autojen maahantuojille ympäri Eurooppaa. Suomalaisille toimijoille menee vain kymmenisen prosenttia tuotannosta ja yksikön päämarkkina onkin Saksa.

– Puolan tehtaan sijainti on erinomainen, sillä sieltä käsin toimimalla pystymme palvelemaan asiakkaitamme joustavasti ja nopeasti, avaa Kore-liiketoimintayksikön johtaja Mika Reini.

Ihan kaikkiin pakuihin

Uusien mallien ilmestyessä markkinoille tarvittavat 3D-kuvat päivitetään nopeasti tehtaan tuotantojärjestelmään ja testiasennusten jälkeen toimitukset voivat alkaa. Parhaassa tapauksessa tekniset kuvat ovat valmiina jo ennen autojen tuloa markkinoille.

– Tietokannastamme löytyy 3D-kuvat suurimpaan osaan kaikista pakettiautoista. Sloganimmekin on ”Any van – Kore can”. Kuvia päivitetään jatkuvasti uusien mallien myötä ja testiasennuksilla varmistamme osien sopivuuden.

Sisäosat työstetään tilausperusteisesti ja valmiit kappaleet toimitetaan asiakkaalle, joka huolehtii asennuksesta.

– Automalleja on niin paljon, ettei vaneriosien työstäminen varastoon ole mahdollista eikä järkevää. Tilataanko sisustus pitkään vai lyhyeen versioon, peruskorkeaan vai korotettuun? Minkä kokoiset renkaat autossa on? Onko autossa sivuovi ja jos on, onko se oikealla vai vasemmalla vai kenties molemmilla puolilla, Reini kuvaa eri variaatioiden määrää.

Henkilökohtaisen myynnin lisäksi Kore palvelee asiakkaitaan myös verkossa ympäri vuorokauden. Kirjautuneet käyttäjät voivat tehdä tilauksen helposti missä ja milloin vain, mikä nopeuttaa koko toimitusketjua. Tällä hetkellä palvelu on käytettävissä Keski-Euroopassa.

– Kun tilaukset tulevat sähköisesti suoraan järjestelmiimme, voimme kohdistaa enemmän aikaa myynnin tukemiseen ja asiakaspalveluun, Reini selventää.

Hiilinielu tien päällä

Koivuvanerista valmistettavan sisustuksen tarkoituksena on suojata autoa, pidentää sen käyttöikää ja helpottaa puhtaanapitoa. Seinät ja katto valmistetaan pinnoitetusta, sileästä 4 mm vanerista, kun taas lattiaan käytetään vahvempaa 9–12 mm liukuestepintavaneria. Perusvärit ovat harmaa ja ruskea, mutta tarvittaessa käytettävissä on Koskisen koko vaneritehtaan väripaletti.

– Meillä on Suomessa merkittävä vaneritehdas, joka valmistaa ensiluokkaista raaka-ainetta yksiköidemme käyttöön. Korkealaatuisten tuotteiden ohella vahvuuksiamme ovat ostamisen helppous, asiakaslähtöisyys, hukan minimointi sekä kestävän kehityksen huomiointi kaikissa operaatioissamme. Vanerista valmistetut sisustukset ovat pitkäikäisiä ja puupohjaisina tuotteina ne toimivat koko käyttöikänsä ajan myös hiilivarastoina, Reini muistuttaa.

Markkinoilla on runsaasti kilpailua aina yhden miehen pajoista teollisiin toimijoihin, mutta Reini uskoo Koren kilpailukykyisen konseptin ja joustavan toimintatavan olevan valttia kumppanuuksien rakentamisessa. Hän huomauttaa, että vaikka toimijoita alalla riittää, myös markkina on kasvusuuntainen. Kore on onnistunut kasvattamaan liikevaihtoaan viimeisen parin vuoden aikana noin 30 prosentin harppauksin ja tulevaisuus näyttää valoisalta. Tällä hetkellä asiakkaita on parisen sataa ja Euroopan ulkopuolisia markkinoita kartoitetaan kasvun hakemiseksi.

– Yhdellä setillä tarkoitetaan pakettiauton lattiaa tai seiniä, ja tänä vuonna toimitamme noin 75 000 tällaista settiä. Uskon sadantuhannen määrän ylittyvän lähivuosina, sillä verkkokauppa tulee kasvamaan entisestään ja pakettiautokuljetuksilla on iso rooli verkko-ostosten logistiikassa.