18.11.2022

Paljon uutta hyväksi havaitulle pohjalle

Ennen kuin tukit koskevat sahanteriin, ne syötetään tukkipöydälle ja kuoritaan. Yleensä tukit jatkavat matkaansa mittarin kautta suoraan sahaukseen, mutta Koskiselle rakentuu ratkaisu, jollaista suomalaisilla sahoilla ei aiemmin ole käytetty.

Sahalaitoksen alkupään koneiden tehtävänä on valmistelemalla tukit sahausta varten. Koskisella sahansyötön toteutuksesta vastaa virolainen Hekotek. Tukkipöydän, kuljetinten, mittarien ja uudenlaisten lajittelupöytien lisäksi toimituskokonaisuuteen kuuluvat myös Veiston sahalinjan teräksinen alusrunko, alasaha kuljettimineen, seuloineen ja pölynpoistoineen, dimensiolaitoksen trimmereiden pölynpoisto sekä Valon Koneen kuorimakoneen rungon ja sähköistyksen rakentaminen. Hekotek on vastuussa myös toimittamiensa koneiden ja laitteiden mekaniikan, automaation ja sähköistyksen asennuksesta.

Hekotekin Suomen edustaja Kenneth Westermark toteaa, että Koskisen investontihanke on ollut alkumetreiltä alkaen haaste myös konetoimittajalle. Kaupantekovaiheessa yritykset sopivat kehitystyöstä, jolla parannetaan sahan tehokkuutta, raaka-aineen optimointia ja koneiden työympäristöä. Niinpä uudenlaisia ratkaisuja on haettu niin tukkivälien optimointiin, tukkien lajitteluun, nopeuteen kuin työympäristöönkin.

– Meidän kannaltamme tämä on tarkoittanut uuden teknologian kehittämistä olemassa olevien ratkaisujen päälle, erilaisia uusia ajomalleja sekä vielä vähän pidemmälle vietyjä tuotteita.

Veiston sahakoneen ja kuorimakoneen väliin on tulossa lajittelupöydät tukkien optimaalisen sahauksen mahdollistamiseksi. Ajatuksena on, että tukit voidaan tulevaisuudessa purkaa suoraan tukkiautosta sahan syöttöön ja lajitella välivarastopöydille ennen sahausta. Ratkaisu mahdollistaa myös jo kertaalleen lajitellun puun vielä tarkemman lajittelun ja sen myötä lisää kapasiteettia ja raaka-aineen paremman optimoinnin.

– Alkuvaiheessa lajittelupöytiä tulee kaksi mutta linjassa on optio laajentaa pöytien määrää kaikkiaan viiteen. Vastaavia ratkaisuja on paljon Pohjois-Amerikassa, mutta Suomessa tämä taitaa olla mittakaavassaan ensimmäinen, Westermark kertoo.

Eri puolilla linjaa on panostettu myös työympäristöön huolehtimalla pölynpoistosta ja vähentämällä meluhaittoja. Sivutuotekuljettimet on suunniteltu siten, että työympäristö pysyy siistinä.

– Ala tarvitsee parhaita tekijöitä myös tulevaisuudessa. Työympäristön ja olosuhteiden on oltava kunnossa, jotta saha on houkutteleva työpaikka jatkossakin.

Tulevaisuuden kuorimakone

Sahan syötön ja sahalinjan väliin sijoitettava Valon Koneen uuden 9000-sarjan kolmeroottorinen kuorimakone on yrityksen lippulaivamalli. Koneen suunnittelua on ohjannut motto ”vahvempi, yksinkertaisempi, nopeampi ja turvallisempi.” Edistyneiden ratkaisujen ja komponenttien avulla Koskiselle toimitettava kone onkin entistä toimintavarmempi, turvallisempi käyttää ja helpompi huoltaa. Uudistuneet syöttövalssien voimansiirto ja hydraulijärjestelmä puolestaan mahdollistavat aiempaa suuremmat kuorintanopeudet.

– Valon Koneella on lähitulevaisuuden suunnitelmissa myös kuorintaroottorien designin uudistaminen, mikä nostaa kuorintanopeutta entisestään, kertoo Valon Koneen myynti- ja markkinointijohtaja Teemu Tynkkynen.

Viimeisintä tekniikkaa edustava kuorimakone asennetaan Järvelään toukokuun alussa. Valon Koneen vakiintuneen käytännön mukaisesti kuorimakoneen ympäristön rakentaja vastaa myös koneen sähköistyksen ja automaation rakentamisesta. Kuorimakoneen logiikkaohjelma tulee Valon Koneelta ja koneen mekaanisesta asennuksesta vastaa Valon Kone itse.

– Meillä on pitkä yhteinen historia Hekotekin kanssa eri kohteissa ympäri maailmaa. Tunnemme toistemme toimintatavat ja tiedämme, mitä odotuksia ja tarpeita toisella osapuolella on. Tämä on oleellinen seikka yhteistyön sujuvuudelle ja etu myös asiakkaalle, Tynkkynen toteaa.

Monen toimijan yhteistyön tulos

Hekotekin Kenneth Westermark kertoo, että kokonaisuus on yhtiön kautta aikain suurin toimitus Suomeen. Sahalinjan runko ja sähkökontit toimitetaan joulukuussa ja kuljetinten asennus alkaa heti vuoden vaihduttua.

– Toimitus tapahtuu elementteinä ja osaelementteinä. Tietyt elementit on koeajettu jo tehtaalla, mutta kokonaisuutta päästää testaamaan ensi kesänä, kun ylösajo alkaa.

Hän huomauttaa, että koska linja on pitkä ja toimijoita on useita, vaatii jouheva startti hyvää yhteispeliä ja projektinjohtoa, jotta viesti kulkee, aikataulut pitävät ja eteneminen tapahtuu oikeassa järjestyksessä.

– Tokihan ylösajosta tulee mielenkiintoista, mutta kaikki toimijat ovat samassa tilanteessa. Toisaalta kaikki ovat rautaisia, vuosikymmenten ajan yhteistyötä tehneitä ammattilaisia, ja ratkaisut on rakennettu olemassa olevan, monen vuoden kokemuksella hyväksi havaitun teknologian päälle.