Hiljaisempaa, kestävämpää ja ympäristöystävällisempää sahatavaran tuotantoa ohutviiluvanerista valmistetuilla kolilla

Koskisen saha Järvelässä testaa ensimmäisenä suomalaisena sahana ohutviiluvanerista valmistettuja hakkeen ja sahanpurun ketjukuljettimen kolia. Sahoilla käytettävä ketjukuljetin on äänekäs laite, mutta melutasoon voidaan vaikuttaa kuljettimen kolien materiaalivalinnoilla. Tavoitteena on löytää kestävämpi ja hiljaisempi ratkaisu sahatavaran tuotantoon ja kuljettimen meluun lähellä asutusta. Ensikokemukset ovat lupaavia: suomalainen ohutviiluvaneri on kestävä ja kustannuksiltaan kilpailukykyinen raaka-aine verrattuna esimerkiksi pyökkiin

Ohutviilusta valmistettu ketjukuljettimen kola on kestävä, hiljainen ja ympäristöystävällinen

Sahan ketjukuljetin kuljettaa sivutuotteena syntyvän purun ja hakkeen alasahasta varastokasoille. ”Kolat ovat olleet vasta muutaman viikon paikallaan ja seuraamme melutasoa. Oletuksemme on, että ohutviilukola on hyvin kestävä”, kuvaa Koskisen tuotejohtaja Jaakko Huttunen.

Ohutviiluvanerista valmistetuilla ketjukuljettimen kolilla Koskisen hakee vastausta yhä tiukkeneviin ympäristövaatimuksiin. Esimerkiksi melurajat laskevat jatkuvasti, ja nyt sahalla käytössä olevat pyökistä valmistetut kolat tehdään tuontitavarasta.

”Taidamme olla ensimmäinen saha Suomessa, joka kokeilee ohutviilusta valmistettuja kolia. Ensikokemukset melun suhteen ovat lupaavia. Mielenkiintoista ohutviiluvanerissa on se, että kyseessä kotimainen ja ympäristöystävällinen materiaali, joka on erittäin kestävä tuotannossa”, Huttunen jatkaa.

Ohutviiluvaneri ei tuota ongelmia sellun seassa

Sahatavaran tuotannossa syntyy sahatavaran lisäksi paljon erilaisia sivutuotteita, joista merkittävimmät ovat hake ja puru, jotka hyödynnetään sellun raaka-aineena. Hake ja puru kuljetetaan sahalta ulos ketjukuljettimilla. Yhdessä ketjukuljettimessa on jopa satoja kolia ja kolat menevät vaihtoon parin vuoden välein.

”Sahatuotannon sivutuotteita viedään sellutehtaalle sellun raaka-aineeksi, joten emme voi käyttää muovia. Muovihan olisi hiljainen materiaali ja kohtuullisen kestävä, mutta täysin poissuljettu vaihtoehto: muovia ei saa missään nimessä joutua sellunvalmistuksen raaka-aineen joukkoon”, Huttunen painottaa.

Ketjukuljettimen kolissa on aikaisemmin kokeiltu muun muassa öljyssä keitettyä pyökkiä. Teräskola on perinteinen ratkaisu, mutta meluisa. Myös tavallista vaneria, koivupuuta, sekä öljyssä keitettyä koivua ja öljyssä keitettyä pyökkiä on kokeiltu.

Ohutviiluvanerista valmistettujen ketjukuljettimien kolien edut verrattuna muoviin, metalliin tai pyökkiin:

  • Muovi: Jos muovinen kola lähtee irti, kola joutuu selluhakkeen sekaan. Selluhakkeen seassa ei saa olla muovia, sillä muovi pilaa sellun. Tästä johtuen muovikolia ei käytännössä voi käyttää ollenkaan.
  • Metalli: Kestävä, mutta hyvin meluisa. Myös metalli on poistettava selluhakkeen seasta, mikä kasvattaa kustannuksia.
  • Pyökki: Tuontitavaraa, öljytty.
  • Ohutviiluvaneri: Kustannustehokas materiaali. Hiljainen, erittäin kestävä, ympäristöystävällinen ja kotimainen. Ei huolta, vaikka joutuisi hakkeen sekaan.

Ohutviiluvaneri sopii erittäin lujaa kestävyyttä vaativiin teollisiin käyttökohteisiin

”Haluaisimme tehdä yhä enemmän yhteistyötä teollisten toimijoiden kanssa, jotta löytäisimme uusia käyttökohteita erittäin kestävälle ohutviiluvanerille. Nimestään huolimatta ohutviiluvanerista voidaan valmistaa myös paksuja materiaaleja. Suurin osa ohutviiluvaneria nykyisin hyödyntävistä loppukäyttökohteista on hyvin ohuita, mutta ohutviiluvanerista voidaan valmistaa myös erittäin paksua materiaalia.