Arto Saaren skeittivalokuvat tulostettiin Koskisen ohutviiluvanerille
Aalto2-museokeskuksessa Jyväskylässä on avautunut skeittauksen historiasta ja Alvar Aallosta kertova The Pool -näyttelykokonaisuus. Näyttely koostuu neljästä itsenäisestä osiosta, joista yhdessä pääosassa ovat Koskisen ohutviiluvanerille tulostetut valokuvat.
Concrete Currents -näyttelyn valokuvat ovat kaikkien aikojen tunnetuimman suomalaisen ammattiskeittaajan ja valokuvaajan Arto Saaren käsialaa. Saari kertoo kuvien valitsemisen näyttelyyn olleen työläs prosessi.
“Koko näyttelyn ajatus juontaa juurensa Alvar Aallon suunnitteleman uima-altaan alkuperästä, mutta halusin näyttää hieman enemmän rullalautailua ja miten se on kehittynyt ajan myötä. Puisesta lasten lelusta on muodostunut olympialaji”, Saari kertoo.
Arto Saaren näyttelyn on tuottanut Keski-Suomen museo, jonka intendentti Ilja Koivisto toimi näyttelyn kuraattorina ja osallistui teosten valintaan. “Tosin annoimme Artolle hyvin vapaat kädet teosvalinnassa”, Koivisto toteaa.
Siinä missä näyttelyyn päätyneiden noin 40 kuvan valitseminen oli runsaudenpulan takia työlästä, oli ajatus tulostamisesta ohutviiluvanerille jo kirkkaana heti alusta alkaen. Koiviston mukaan ohutviiluvanerin valintaan vaikutti materiaalin kotimainen alkuperä sekä yhtymäpinta rullalautojen valmistusmateriaaliin. ”Lisäksi yhteistyökumppanillamme Alvar Aalto -museolla oli hyviä kokemuksia ohutviiluvanerin käyttämisestä osana näyttelykokonaisuuksia”, Koivisto kertoo ja jatkaa, että näyttelyyn oli jopa aluksi ajatuksena tehdä ripustukset vanhoista skeittilaudoista. Myös Saari totesi ensimmäiset koevedokset nähtyään, ettei hänellä ollut epäilystäkään toteutustavan täydellisestä toimivuudesta.
“Rakastan ohutviiluvaneri yhteyttä, koska se sitoo kaiken yhteen. Alvar Aaltokin käytti paljon vaneria huonekaluissaan ja luonnollisestikin rullalaudat on tehty vanerista”, Saari summaa.
Kuvien tulostamisesta vastannut Dialabin Petri Hintsanen kertoo olleensa tyytyväinen saadessaan tulostaa Saaren kuvat juuri Koskisen ohutviiluvanerille.
“Koskisen ohutviiluvaneri oli todella hyvä valinta museolta. Kun tiesimme, että vaneri tulee Koskiselta, tiesimme saavamme hyvää materiaalia. Kun vanerissa ei ole liimapaikkoja, se on tulostajan kannalta hyvä asia, sillä levy on silloin kaksipuoleisesti tulostettava. Halusimme levyistä vielä riittävän kookkaita, jotta meillä olisi leikkuuvaraa ja sekin onnistui”, Hintsanen kertoo.
Ohutviiluvaneri tuo valokuviin tekstuuria ja luonnollisen elementin
Koivisto toteaa, että museolla on jatkossakin mahdollista tulostaa ohutviiluvanerille näyttelyyn liittyviä elementtejä. Näyttelysisältö kuitenkin määrää toteutustavat.
“Menetelmä on meillä työkalupakissa, nyt tiedämme prosessin ja mitä se vaatii. Ohutviiluvaneri sopii niin taidenäyttelyyn kuin kulttuurihistorialliseen näyttelyynkin.”
Petri Hintsanen kertoo ohutviiluvanerin olevan hyvä tulostuspohja valokuville, sillä se on sileä, suora ja nukkaamaton pinta. Hintsanen kertoo yrityksensä pystyvän tulostamaan kaikenlaisille alle viisi senttisille pinnoille, kunhan ne eivät ole rasvaisia tai nukkaisia. Ohutviiluvanerissa Hintsasta kiehtoo sen luonnollisuus, pehmeys ja ajattomuus. Hintsasen mukaan erityisesti vaaleammat koivumateriaalit sopivat kaikille kuville ja kaikkiin sisustukseen. Myös Arto Saari kertoo voivansa nähdä kuviaan tulostettavan ohutviiluvanerille tulevaisuudessa.
“Pidän luonnollisista elementeistä ja tekstuurista, jota se lisää kuviini”, Saari sanoo.
Koivisto muistuttaa, että ohutviiluvaneritulosteiden käyttöön kannattaa varata aikaa ja tehdä testejä, kuten tätäkin näyttelyä suunniteltaessa. Tärkeää Koiviston mukaan on materiaalinhallinta. Esimerkiksi ilmankosteuden takia tulee ottaa huomioon puun luontainen taipumiselementti. Lisäksi tuentaan pitää panostaa, jos kyseessä on pitkäaikainen tai kiertonäyttely. Koivisto paljastaakin, että tavoitteena on saada näyttely kiertämään.
Concrete Currents -näyttelyyn pääsee tutustumaan Jyväskylän Aalto2-museokeskuksessa 27. lokakuuta 2024 saakka. The Pool -näyttelykokonaisuus on Aalto2-museokeskuksessa toimivien Keski-Suomen museon ja Alvar Aalto -museon yhteinen näyttelyhanke.
Alla pääset linkeistä tutustumaan tekijöihin näyttelyn takana.
Dialab – printtauksen erikoisosaaja
Keke Leppälä – valokuvat tässä artikkelissa
Koskisen yhteyshenkilöt löydät täältä