4.6.2024

Koskisen laajentaa Kore-liiketoimintaansa Puolassa

Koskisen Oyj lehdistötiedote 4.6.2024 klo 9.00

Puutuoteyhtiö Koskisen laajentaa toimintaansa ja investoi noin 3 miljoonaa euroa kevyiden hyötyajoneuvojen sisustusratkaisuja valmistavaan Kore-liiketoimintaan. Investointi kohdistuu uuden, Puolan Skwierzynaan perustettavan tuotantoyksikön konekantaan, kuten CNC-koneisiin ja niiden oheislaitteisiin. Jo valmiina olevista tuotantotiloista on tehty pitkäaikainen vuokrasopimus osto-optiolla.

Uuden tuotantoyksikön myötä Kore-liiketoiminnan tuotantotilat kasvavat nykyisestä 3 000 m2:stä 8 000 m2:iin. Uudet tilat mahdollistavat tuotantokapasiteetin skaalautuvan kasvattamisen yli kaksinkertaiseksi. Investointi tukee Kore-liiketoiminnan tuotevalikoiman laajentamista uusiin loppukäyttökohteisiin ja nykyisen markkina-alueen kasvattamista.

”Kore-liiketoiminnan laajentaminen on yksi hiljattain päivitetyn strategiamme kasvupoluista ja tähtää Koren kannattavaan kasvuun uusien tuotteiden ja asiakkuuksien kautta”, sanoo Levyteollisuuden johtaja Tom-Peter Helenius.

Keskeiset markkina-ajurit tukevat investointia uuteen tuotantoyksikköön. Kasvavat logistiikkamäärät, verkkokaupan toimitusten voimakas kasvu ja sähköistyminen lisäävät kevyiden hyötyajoneuvojen ja niiden varustelussa ja sisustusratkaisuissa käytettävien puulevyjen kysyntää.

”Investoinnin myötä Koren kilpailukyky ja mahdollisuus tuottaa lisäarvoa asiakkaillemme paranee selvästi, ja samalla siitä muodostuu merkittävä toimija päämarkkina-alueellaan Euroopassa”, sanoo Kore-liiketoiminnan johtaja Jori Silfverberg.

Kore-tuotteet, joihin kuuluvat lattia- ja vuorauskomponentit, pyöräkotelot ja lisävarusteet kevyille hyötyajoneuvoille, valmistetaan asiakkaiden vaatimusten mukaisesti vanerista ja muista materiaaleista.

Koskisen on aloittanut kevyiden hyötyajoneuvojen sisustusratkaisujen tuotannon Kore-brändin alla Toporówissa Puolassa vuonna 2010. Tuotantoyksikkö työllistää tällä hetkellä noin 70 työntekijää. Uuden Skwierzynaan perustettavan yksikön henkilöstötarve on noin 30–40 työntekijää. Kore-liiketoiminta on osa Levyteollisuus-segmenttiä.

Koskisen on yli satavuotias kansainvälinen puunjalostuksen erikoisosaaja, joka tunnetaan ketteryydestään ja kyvystään kuunnella asiakasta. Hyödynnämme arvokkaan puuraaka-aineen tarkasti, viimeistä purua myöten. Valmistamme korkealaatuisia ja kestäviä biokiertotalouden tuotteita, joihin hiili sitoutuu vuosikymmeniksi. Konsernin liikevaihto vuonna 2023 oli 271 miljoonaa euroa. Lue lisää: koskisen.fi