Koskisen väki on muiden toimijoiden kanssa ollut uuden edessä koronakevään tuomien rajoittamistoimien takia. Työoloja on jouduttu miettimään ellei kokonaan uusiksi, niin ainakin uudella tavalla. Kaikki eivät voi tehdä työtään edes osittain etänä, mutta yhteinen määränpää on kaikilla selvänä: koronaepidemian hillitseminen on jokaisen vastuulla. Juttusarjaa varten haastattelimme muutamia koskislaisia työnsä äärellä.
Sähköinen asiointi sopii korona-aikaan
Pellonreunalta tavoitettu Koskitukin hankintaesimies Heikki Nikkinen fiilistelee kevään tuoksua ja kukkivia kukkia, näsiöitä on jo bongattu. Puhelulle löytyy tuulensuojasta paikka metsänreunasta. Nikkisen työpäivä sujuu koronasta huolimatta melko normaaliin tapaan. Edessä on vielä iltapäivätapaaminen ja konttorilla käynti. “En voi tehdä etätöitä, sillä operaattorin tarjoama kaista ei yksinkertaisesti riitä kotonani Kärkölässä. Työskennellessäni Koskitukin pääkonttorissa istun yksin omassa lukitussa huoneessani”, Nikkinen kertoo.
“Ohjeethan on olleet hyvin selkeät ja niiden kanssa edetään: emme tapaa henkilökohtaisesti. Maastossa on toki tavattu asiakkaita turvallisen välimatkan päässä, mutta liikumme omilla autoillamme.” Nikkisen mukaan Koskitukilla on hyvät edellytykset tehdä kauppaa sähköisesti. “Metsäkäynnin jälkeen pystyn toimittamaan tarjoukset ja tiedot sähköisesti asiakkaalle. Sähköinen allekirjoitus mahdollisuus otettiin meillä onneksi käyttöön jo vuodenvaihteen tietämillä. Nyt asiakkaatkin osaavat jo pyytää sähköistä asiointia, kun aiemmin piti vähän tyrkyttää”, Nikkinen kuvailee.
Nikkinen toimii hankintaesimiehenä Kärkölän ja Hollolan alueella, jossa on korjuut jo hyvin käynnissä. “Kyllähän tässä yhtiössä hommat pyörivät ihan normaalilla tahdilla. Joka päivä ja viikko seuraamme, miten koronatilanne vaikuttaa toimituksiin. Olemme keskustelleet, että meillä pitää olla muutosvalmiutta.”