aero.plandienst, Saksa – ohutviiluvaneri on toimiva materiaali pienlentokoneteollisuudessa
Saksalainen pienlentokonerakentaja luottaa Koskisen ohutviiluvaneriin
Matthias Felsch rakentaa puurunkoisia lentokoneita Koskisen korkealaatuisesta ohutviiluvanerista, joka tunnetaan myös lentokonevanerina. Vaikka Felschin materiaalivalinta on lähes historiallinen – olivathan da Vincin lentokoneprototyypitkin tehty puusta – ohutviiluvaneri ei ole poikkeuksellinen valmistusmateriaali nykypäivän pienlentokoneteollisuudessa.
Koskisen ohutviiluvaneri on ensiluokkaista materiaalia lentokonerakentamiseen
Felsch rakentaa ja suunnittelee omassa yrityksessään aero.plandienstissä, puurunkoisia pienlentokoneita ja luottaa materiaalivalinnoissaan Koskisen ohutviiluvaneriin. Felschin kertoo että lentokonevanerin saatavuus, työstettävyys ja tekniset ominaisuudet tekevät siitä tähän tarkoitukseen erinomaisen materiaalin. Felschin mielestä huomionarvoista on myös puun erimerkillinen hiilijalanjälki.
Felschin mukaan lentokonevaneri on kestävä, vastuullinen ja kevyt materiaali lentokoneen rakentamisessa. Lentokonevaneria käytetään lentokoneen kriittisissä osissa, joissa lujuus, paino ja kestävyys ovat kaikki olennaisia vaatimuksia. Lisäksi lentokonevaneria käytetään lentokoneteollisuudessa, koska materiaali täyttää Federal Aviation Administrationin (FAA) tiukat vaatimukset lämmönkestävyydestä, palamaattomuudesta ja kestävyydestä. Lentokoneen osat altistuvat suurelle tärinälle ja rasitukselle niin nousun, lennon kuin laskeutumisen aikana – ja lentokonevaneri kestää.
“Lentokonevanerin tiheys on vain kolmanneksen hiilikuituvahvisteisten polymeerin vastaavasta, ja jopa kuudenneksen teräksen tiheydestä. Näin ollen lentokonevanerista tehdyt osat, kuten esimerkiksi lentokoneen laidoituksessa tai lattialevyissä, ovat samassa jäykkyydessä muovisia tai metallisia vastineitaan huomattavasti kevyempiä – ja samanpainoisina huomattavasti vakaampia”, Felsch listaa.
Lentokonevaneri kestää kosteutta, lämpöä ja iskuja
Lentokonevaneria pidetään ainutlaatuisena juuri sen lujuuden, kestävyyden ja keveyden vuoksi. Lentokonevanerin valmistusprosessissa useita korkealaatuisia puuviilukerroksia asetetaan suorassa kulmassa edelliseen ja liimataan yhteen. Tämä rakenne mahdollistaa lujuuden ja vakauden, ja tekee lentokonevanerista ihanteellisen valinnan lentoliikenteeseen ja muihin korkean rasituksen kohteisiin, joissa paino ja lujuus ovat kriittisiä näkökohtia.
Lentokoneisiin soveltuu vain sertifioitu ohutviiluvaneri
Turvallisuuden ja laadun varmistamiseksi lentokoneissa saa käyttää vain sertifioitua ja kolmannen osapuolen vahvistamaa ohutviiluvaneria. Tämän sertifikaatin on myöntänyt kansainvälisesti akkreditoitu rekisteri- ja luokituslaitos DNV (entinen DNV GL), jonka liiketoimintaan kuuluu laadunvarmistus ja riskienhallinta.
”Vain sertifioitu ohutviiluvaneri täyttää vaativan lentokoneen rakentamisen laatuvaatimukset”, Felsch opastaa. ”Se voidaan tunnistaa DNV- tai GL-logosta, joka on leimattu valmistajan logon viereen.”
Ainutlaatuinen yhteys Koskiseen vei yhteistyön nousukiitoon
Koskinen on kansainvälisesti tunnettu ja luotettu ohutviiluvanerin valmistaja, mutta ainutlaatuinen yhteys saksalaisen lentäjän ja käsityöläisen sekä suomalaisen ohutviiluvanerin välillä ei syntynyt sattumalta.
Felsch opiskeli aikoinaan Kymenlaakson ammattikorkeakoulussa Kotkassa, ja jo opiskeluaikana hän otti sai yhteyden Koskiseen ja Koskisen osaamiseen. Felsch tutustui yhtiön toimintaan ja pian hänelle tarjottiinkin mahdollisuutta työskennellä Koskisella kuusi kuukautta.
Koskisen kanssa solmittu lämmin suhde, hyvät muistot ajasta Suomessa sekä Koskisen ohutviiluvanerin ensiluokkainen laatu ovat olleet avaintekijöitä Felschin materiaalivalinnoissa jo vuosia.
Palattuaan Saksaan Felsch asettui Etelä-Saksaan lähelle Itävallan rajaa ja perusti yrityksensä. Felschillä on laaja kokemus lentämisestä ja hän on todellinen asiantuntija lentokoneisiin liittyvissä asioissa: Hän on koulutukseltaan lentäjä ja lennonopettaja. Lisäksi Felsch on lentotarkastaja ja German Aero Clubin turvallisuuslautakunnan jäsen. Felsch on myös mukana Saksan liittovaltion lento-onnettomuuksien tutkintavirastossa.