30.11.2021

Monta vaihetta vahdittavana

Valmistelevat työt ovat jo vauhdissa, kun Koskisen historian suurin investointi etenee kohti ensimmäistä varsinaista rakennusvaihettaan. Helmi-maaliskuussa aloitetaan maanrakennustyöt.

Noin neljän hehtaarin rakennusalueella käy vilske. Maata on kaivettu ja siirretty, vanhaa asfalttia poistettu, infrarakentamiseen liittyvät putkisiirrot ovat käynnissä ja uuden, rakentamisen ajan varastoalueena toimivan tukkivarastoalueen porttiympäristöä viimeistellään.

Uuden sahan tieltä puretaan vielä vanha varastohalli ja sen purku, sekä muut valmistelevat työt on tarkoitus saada valmiiksi ensi loppiaiseen mennessä. Maanrakennustöiden on määrä alkaa helmi-maaliskuulla.

– Paljon on kiinni säästä. Millainen talvesta tulee, sitä ei voi etukäteen tietää, toteaa investointihankkeen projektijohtaja Lassi Santala.

Riskiarvio ja kriittiset paikat

Santala kertoo, että rungon pystytyksen on tarkoitus alkaa kesällä 2022, samoihin aikoihin nykyisen rimoituslinjan koneiden vaihdon kanssa. Koneasennukset puolestaan käynnistyvät alkuvuodesta 2023 ja ensimmäinen tukki ajetaan teriin heinäkuussa.

– Investointihanke ei tule missään vaiheessa vaikuttamaan asiakastoimituksiin. Vanha linja käy, kunnes uudessa laitoksessa on saavutettu riittävä käyntiaste, Santala vakuuttaa.

Siitä huolimatta niin toteutussuunnittelun kuin rakentamisenkin aikataulua on seurattava tarkasti, jotta työvaiheet eivät veny, eikä päätöksiä jouduta tekemään viime hetkellä työmaalla. Hankkeeseen mahtuu useita kriittisiä vaiheita, mutta niitä on pyritty riskiarvion myötä ennakoimaan muun muassa sopimusteknisin seikoin. Ensimmäinen ratkaiseva hetki koittaa, kun perustuksia aletaan tehdä.

– Anturoiden päälle rakentuu koko 400-metrinen tuotantolinja. Perustukset on tehtävä kieli keskellä suuta, sillä anturoiden mittatarkkuus on edellytys koko hankkeen onnistumiselle.

Sahaa on rakentamassa useita eri toimijoita, joiden laitteiden yhteensopivuus on varmistettava. Vaikka laiteasennukset alkavatkin vasta noin vuoden kuluttua, on laitetoimittajien kanssa pidetty jo nyt palaveria rajapintojen yhteensovittamisesta. Santalan mukaan riskin muodostaa myös hankkeen pitkä kesto.

– Positiivisen suhdanteen myötä useat laitetoimittajat sekä rakentajat ovat myyneet kapasiteettinsa loppuun. Kun kaikilla hankkeen toimijoilla on muitakin projekteja käynnissä, mitä tapahtuu, jos jokin näistä muista viivästyy?

Taustalla vuosien valmistelu

Hankkeen pääurakoitsija on Koskisen Oy ja valvovana rakentajakonsulttina toimii Fimpec PMO Oy. Santala kehuu yhteistyötä ja saamaansa tukea.

–Fimpec PMO Oy on tottunut toimimaan teollisuuden hankkeissa. Heidän tulokulmansa on tuotanto-orientoitunut ja huomio on yksittäisen osa-alueen sijaan koko projektissa.

Rakentajakonsultin kanssa tehtävän työn lisäksi Santalan päivät täyttyvät tällä hetkellä erilaisten lupa-asioiden varmistelusta, hankintapakettien neuvotteluista, meneillään olevien toteutusten valvonnasta ja ohjauksesta sekä rimoittamohankkeen aloittelusta.

– Ja sään seuraamisesta, Santala nauraa.

Projektijohtaja kertoo jättihankkeen olevan yhtiön pitkään harkittu investointi ja samalla oman uran kohokohta. Vaikka vastuu on suuri, luottamus projektin etenemiseen ja ennen kaikkea lopputulokseen on vankka.

– Aina voisi varmasti tehdä jotain paremmin, mutta kun tätä hanketta on suunniteltu useita vuosia ja layoutejakin on piirretty varmasti kolmatta kymmentä, olen melko varma, että tässä sahassa on huomioitu kaikki ne ominaisuudet, mitä tarvitaan tavoitteiden saavuttamiseksi pitkälle tulevaisuuteen, Santala summaa.