Helsinki-Vantaan lentoasema, Suomi
Helsinki-Vantaalla on ollut käynnissä lentokentän historian mittavin laajennus- ja kehityshanke, jossa Koskisen on ollut merkittävässä roolissa.Länsisiivessä käytetty koivuvaneri tekee lentokentästä persoonallisen ja luo tilaan ainutlaatuisen tunnelman. Sen lisäksi, että Suomen luonto haluttiin tuoda kentällä esiin monella eri tavalla, vaakakupissa painoi myös vastuullinen toiminta. Näin ollen suomalainen, sertifioiduista metsistä hankittu puu oli luonnollinen materiaalivalinta.
Helsinki-Vantaan länsisiivessä suomalainen koivu sai uuden ilmeen
Länsisiivessä käytetty koivuvaneri tekee lentokentästä persoonallisen ja luo tilaan ainutlaatuisen tunnelman. Sen lisäksi, että Suomen luonto haluttiin tuoda kentällä esiin monella eri tavalla, vaakakupissa painoi myös vastuullinen toiminta. Näin ollen suomalainen, sertifioiduista metsistä hankittu puu oli luonnollinen materiaalivalinta
Luonto on lentokentälläkin lähellä
”Terminaaliin haluttiin tuoda Suomen luontoa esille monella eri tavalla. Kulminaatiopiste on aukio, jolla on 75 metriä pitkä näyttö. Siinä esitellään neljän vuodenajan maisemia ympäri Suomea. Mukana on hieno ääni- ja valomaailma, johon kuuluu erikoisvalaisimia ja äänitriggereitä, kuten lumen narskuntaa, kuivailee pääsunnittelusta vastannut Kai Lindvall PES -Arkkitehdeistä. Tähän rinnalle haettiin Lindvallin mukaan jotain pehmentävää elementiä. ”Finavialta oli toiveena, että käytettäisiin suomalaisia materiaaleja. Puuhan on yksi suomalainen perusmateriaali” Lindvall toteaa. ”Länsiterminaalissa päädyttiin käyttämään läpivärjättyä teknistä viilua, joka edustaa suomalaista koivua.
Koskisen ratkaisulla loputtomasti mahdollisuuksia
Ratkaisu löytyi Koskiselta, jonka T&K-tiimissä työskentelevä sisutustuotteiden projektipäällikkö Tatiana Meyer tarjosi terminaaliin perforoituja koivupaneeleja. ”Näissä levyissä on valtavasti potentiaalia. Niillä luodaan niin tunnelmaa kuin parannetaan tilan akustiikkaakin.” Meyerin tehtäviin kuuluu löytää erilaisiin sisutusprojekteihin ratkaisuja. Apunaan tässä hankkeessa Meyerillä oli Riitta Ahokas, joka työskentelee Koskisella sisustusprojektien teknisessä asiakaspalvelussa. Kuva-aiheiksi valikoituivat palkitun luontovalokuvaajan Lassi Rautiaisen kuvat, jotka luovat terminaaliin ainutlaatuista tunnelmaa.
Meyer kertoo aloittaneensa idean työstämisen jo vuonna 2017. “Tein kokeita perforoitujen koivupaneelien konseptista Lassin kuvilla nähdäkseni, miten suomalaista luontoa voidaan tulkita Koskisen vaneripaneeleilla. Näytin nämä tulokset Kai Lindvallillle, ja esityksen jälkeen hän päätti pääsuunnittelija Tuomas Silvennoisen ja projektiarkkitehti Janne Kähkösen kanssa käyttää tätä ajatusta suomalaisista eläimistä suomalaisessa metsässä, kuten Suomessa myönnetyissä passeissakin. Myös Finavialla pidettiin ideasta”, Meyer muistelee.
Koskisen tarjoamaa ratkaisua testattiin sekä tehtiin suunnitelma ja koekierros. “Yhdessä valikoitiin valokuvia ja eläinaiheita ja tehtiin teemoitusta. Koskisen teki malleja, joissa tutkittiin mm. porauksen syvyyttä ja intensiteettiä. Esimerkiksi mustassa levyssä kontrasti näkyy vahvana, kun taas vaaleassa efekti saadaan aikaiseksi varjon ja liimasauman avulla”, Lindvall kertoo. Yhdessä ratkottiin myös logistisia haasteita, sillä levyt oli saatava värisävyiltään samanlaisesta viilusta.
”Luonto on tärkeä elementti elämässä”
Rautiainen kertoo olevansa otettu saadessaan kuviensa kautta edustaa Suomea ja suomalaista yritystä tässä projektissa. “Luonto on tärkeä elementti elämässä. Toivon ihmisten viihtyvän uudessa terminaalissa”, Rautiainen sanoo.
Valmis lopputulos on nähtävillä juuri avatussa Länsiterminaalissa. Suunnittelijana Lindvall on tyytyväinen työn jälkeen. “Matkustajien viihtymiseen on panostettu. Lopputulos on laadukas, komea ja mahdollisimman suomalainen. Koskisen ratkaisu toimi hyvin ideaamme ja se toteutettiin juuri haluamallamme tavalla. Myös yhteistyö sujui hyvin.” Koskisen Meyer on samoilla linjoilla: “Yhdistimme menestyksekkäästi erilaisia ammattilaisia – valmistajan, arkkitehdin ja valokuvaajaan – ja tulos on kaunis.”