Lastulevyn lastausta on hoidettu pari kuukautta kahdella sähkötrukilla. Jyrki Nevalaisella sekä Jari Puustisella on pitkä ura Koskisella ja lastulevytehtaallakin trukkien käytöstä, mikä on hyvä lähtökohta vertailla sähkötrukkia perinteiseen dieselkäyttöiseen trukkiin. Sähkötrukit ovat lastulevytehtaalla käytössä vain lastauksessa, tuotannon puolella käytetään vielä perinteisiä dieseltrukkeja.
”Merkittävin ero vanhoihin trukkeihin verrattuna on melu, sähkötrukit ovat hiljaisempia. Sen tunsi heti”, aloittaa Jyrki ja arvioi melutason oleva noin 10 desibeliä alhaisempi dieseltrukkeihin verrattuna. Jari komppaa ja jatkaa, että työskentelymelu trukin hytissä on hiljaisempi, vaikkei perinteisissäkään hyteissä se kovin kova ollut. ”Kun on 25 vuotta kuunnellut pärinää, niin hiljaisuus on kivaa. Paremmin kuulee, kun autokuskien kanssa joutuu juttelemaan. Sisälle hyttiin kaikki puhe kuuluu paremmin”, kuvailee Jyrki lastaustilannetta.
Trukkien hytit ovat melko samankaltaisia, mutta sähkötrukeissa istutaan vähän korkeammalla. Se tuo paremman näkyvyyden, mutta toisaalta erilainen masto vaati alkuun vähän totuttelua, kunnes katvealueet tulivat tutuksi.
Akun kesto ei tule olemaan ongelma, ne kestävät noin kaksi päivää. Akkua voidaan tarvittaessa ladata vaikka esimerkiksi ruokatunnin aikana. Lastausten välissä trukkeja säilytetään lämpimässä hallissa. Jyrki arvelee, että mahdolliset ennakkoluulot sähkötrukkeja kohtaan johtuvat vuosikymmeniä sitten käytössä olleista lyijyhappoakkujen kapasiteetista, niiden huollon tarpeesta ja trukkien suorituskyvystä. Nykyisten huoltovapaiden litiumakkujen toiminta-aika on paljon pidempi, yli 9 tuntia.
Sähkötrukeilla on alhaisemmat käyttökustannukset, mikä johtuu edullisemmasta sähkön hinnasta verrattuna dieseliin. Lisäksi sähkötrukit vaativat vähemmän huoltoa, kun ei ole esim. moottoriöljyn ja suodattimien vaihtoa. Päivittäinenkin huolto nopeutuu, kun tarkistettavia kohteita on yli puolet vähemmän kuin dieselkäyttöisillä trukeilla.
Luonnollisesti päästöttömyys on yksi sähkötrukkien selkein aistittavista eduista. Enää ei tarvitse haistella trukkien pakokaasujen kitkerää hajua ilmassa, toteavat Jyrki ja Jari.